13 دسامبر 2022- انجمن دیابت آمریکا روز دوشنبه استانداردهای مراقبتی جدیدی را منتشر کرد تا منعکس کننده تغییرات در فناوری، بهبود داروها و درک عمیق تر از عوامل اجتماعی موثر در بیماری دیابت و کنترل آن باشد.

استانداردها سالانه به روزرسانی می شوند، اما امسال شامل تقریباً 100 توصیه جدید یا تجدید نظر شده است که بر همه انواع دیابت تأثیر می گذارد.

دستورالعمل ها از طریق یک برنامه ی نرم افزاری و همچنین بطور آنلاین در دسترس پزشکان قرار می گیرد. دکتر رابرت گابای، مدیر ارشد علمی و پزشکی انجمن دیابت، گفت: دستورالعملهای انجمن دیابت آمریکا، سال گذشته بیش از 4 میلیون بار در سراسر جهان مورد بازدید قرار گرفته است.

دکتر نوها السید، رئیس کمیته ی متخصصان انجمن که اصلاحات را ایجاد کرده اند، گفت: تاکید دستورالعمل های ما واقعاً کاهش بار بیماری بر روی افراد مبتلا به دیابت است. این قلب کاری است که ما انجام می دهیم.

دکترال سید، پزشک کارکنان مرکز دیابت جاسلین و مربی دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت: علاوه بر تغییرات در استانداردهای کنترل وزن، فشار خون و مدیریت کلسترول، این تجدید نظرها همچنین برای رسیدگی به نابرابری های نژادی در مراقبت ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: تفاوت‌های نژادی در دیابت مبنای بیولوژیکی ندارد و این دستورالعمل‌ها برای کمک به مردم طراحی شده‌اند تا چشمان خود را نسبت به تفاوت‌های بزرگ در مراقبت ها و نتایج باز کنند.

مدیریت وزن

دکتر گابای، گفت: ابزارهای جدید، به ویژه داروهای کاهش وزن موثرتری که به بازار می آیند، باید به بیماران دیابتی اجازه کنترل بیشتری بر وزن خود بدهند.

او گفت: کاهش 15 درصد از وزن بدن، برخلاف 5 درصد توصیه شده ی قبلی، باید فواید سلامت بیشتری را به همراه داشته باشد.ما ابزارهای بهتری برای دستیابی به این اهداف داریم که آنها را واقع بینانه می کند.

دستورالعمل ها در مورد رژیم غذایی و ورزش، از جمله خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کاهش غذاهای فرآوری شده و شکر افزوده، یکسان باقی می مانند. او گفت: "توصیه ها در مورد سبک زندگی تغییر نکرده است و هنوز هم بسیار مهم هستند."

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کلیوی

گابای گفت: دیابت عامل اصلی بیماری قلبی و بیماری قلبی علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت است.

مطابق با دستورالعمل کالج قلب و عروق آمریکا، دستورالعمل های جدید شامل یک هدف پایین تر برای فشار خون کمتر از 130 روی 80 است.

برای کلسترول LDL، یا همان کلسترول بد، دستورالعمل جدید 70 میلی گرم در دسی لیتر را برای افراد بدون بیماری قلبی توصیه کرد(کمتر از100) و 55 میلی گرم در دسی لیتر را برای کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند.

گابای خاطرنشان کرد که استاتین ها در کاهش سطح کلسترول بسیار خوب هستند و سایر داروها می توانند به طور موثر فشار خون را برای رسیدن به این اهداف کاهش دهند.

او گفت: تعدادی از مطالعات نشان داده اند که اهداف پایین ‌تر نیز نتایج بهتری را برای افراد مبتلا به دیابت به همراه دارد.

دستورالعمل ها همچنین خواستار درمان تهاجمی تر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری مزمن کلیوی هستند، گابای گفت: "دیابت همچنان عامل اصلی بیماری کلیوی مرحله نهایی است."

او گفت: "هم نیاز اجتماعی و هم خوشبختانه شواهد علمی برای حمایت از درمان های مناسب" برای این بیماری وجود دارد.

جلوگیری از قطع عضو

دکتر گابای گفت: سیاهپوستان آمریکایی مبتلا به دیابت، سه تا چهار برابر بیشتر از یک فرد سفیدپوست با همین بیماری احتمال قطع عضو دارند و میزان قطع عضو در حال بدتر شدن است، نه بهتر شدن.

دستورالعمل جدید خواهان غربالگری دقیق تر برای زخم پا و بیماری شریان محیطی شده است که هر دو می توانند منجر به قطع عضو شوند.

خواب بسیار مهم است

دکتر گابای گفت: هم کیفیت و هم زمان خواب اهمیت دارد. او گفت: خواب نباید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. وقتی صحبت از دیابت به میان می آید، هم خواب بسیار زیاد و هم خواب بسیار کم با نتایج ضعیف تری همراه هستند.

طبق دستورالعمل جدید، پزشکان باید افرادی که مشکلات خواب دارند را شناسایی و به بیماران دیابتی خود در مورد عادات خواب مناسب، مشاوره دهند.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به آپنه خواب هستند، یک وضعیت بالقوه خطرناک که در آن تنفس فرد برای مدت کوتاهی در طول خواب قطع می شود.دکتر گابایگفت: درمان دیابت، به ویژه با کاهش وزن، می تواند آپنه خواب را بهبود بخشد و بهبود آپنه خواب می تواند به کنترل دیابت کمک کند.

پرداختن به عوامل اجتماعی

دکتر گابای، گفت: همه افراد مبتلا به دیابت باید از نظر مشکلاتی که احتمالاً مانع از مدیریت خوب دیابت می شوند، غربالگری شوند، مانند ناامنی غذایی، زندگی در یک بیابان غذایی، منطقه ای که دسترسی محدودی به مواد غذایی مقرون به صرفه و مغذی دارد، یا یک "مرداب غذایی"، که در آن فقط غذاهای فرآوری شده به راحتی در دسترس هستند.

دکتر گابای گفت: "آموزش دادن به مردم در مورد تغذیه سالم در زمانی که به غذای سالم دسترسی ندارند، تنها منجر به ناامیدی می شود."

دکتر السید افزود: ما از کل تیم مراقبت های بهداشتی دیابت می خواهیم که از بیماران در مورد غذا و همچنین موارد دیگر سوال کنند، از جمله این که آیا آنها شغل خود را از دست داده اند؟ و قبل از اینکه به بیماران بگویند که ورزش کنند، از آنها بپرسند که آیا در یک محله امن زندگی می کنند؟

دکتر گابای، گفت: مطالعات ارزش کار کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی جامعه، به‌ویژه برای جمعیت‌های محروم و کم برخوردار را نشان داده‌اند زیرا به آنها کمک می‌کنند تا به استفاده از داروهای خود و تغییر شیوه زندگی ادامه دهند.

بهبود دسترسی به فناوری

دکتر گابای گفت: پزشکان اغلب تصور می‌کنند که افراد مسن‌تر با فناوری راحت نیستند، بنابراین درمان‌های با تکنولوژی بالا، مانند دستگاه‌ها سنجش مداوم قند خون و پمپ‌های تحویل خودکار انسولین را به آنها توصیه نمی‌کنند.

دستورالعمل جدید در عوض توصیه می کند که به همه از جمله بیماران مسن تر، جدیدترین فناوری ها ارائه شود. او گفت که سیاه پوستان آمریکایی و دیگر رنگین پوستان اغلب کمتر از همتایان سفیدپوست خود به فناوری های پیشرفته دسترسی دارند، بنابراین انجمن دیابت یک برنامه دسترسی به فناوری را برای تقویت برابری نژادی ایجاد کرده است.

دکتر گابای گفت: همه باید به فناوری‌هایی دسترسی داشته باشند که می‌تواند به آنها در بهبود دیابت کمک کند.هنگامی که به مردم فناوری‌هایی مانند مانیتورهای مداوم قند خون داده می‌شود، اغلب آنها را به‌عنوان متحول کننده ی زندگی و یا تغییردهنده بازی توصیف می‌کنند. به افراد در هر سنی - کودکان، بزرگسالان، افراد مسن مبتلا به نوع 1، نوع 2 یا هر نوع وابستگی به انسولین - باید مانیتورهای مداوم قند خون ارائه شود.

آیا تغییرات کافی است؟

لئون راک، یکی از بنیانگذاران انجمن دیابت آفریقایی-آمریکایی ها، گفت: در حالی که تغییرات انجام شده در دستورالعمل مهم و ضروری هستند، اما برای رسیدگی به دیابت در میان سیاهپوستان آمریکایی بسیار دیر است.

او گفت: از نظر تاریخی، انجمن دیابت آمریکا به دلیل "بی توجهی تاسف بار" به سیاه پوستان مبتلا به دیابت مقصر بوده است. به گفته ی راک، این انجمن اکنون در حال پاسخگویی به نیازهای آنها است، اما هنوز حمایت مالی کافی برای مسائل آنها یا به محققان دیابت در کالج ها و دانشگاه های سیاه پوست ارائه نمی دهد.

از آنجایی که پولی که وارد انجمن دیابت آمریکامی شود همچنان به موسساتی مانند ییل، هاروارد، دانشگاه بوستون و کالج بوستون می رسد، نه مدارس تاریخی سیاه پوستان، این انجمن همچنان به اندازه کافی بودجه برای رسیدگی به دیابت در خانه های بهداشت عمومی اختصاص نمی دهد.

راک گفت: "این یک شروع است، اما شروع کردن و در عمل انجام دادن دو چیز متفاوت هستند."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-diabetes-major-aggressive-approach-weight.html